آموزشی

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی یا اسپلیت

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی

تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی در چیست؟ کدام بهتر است؟

اگر قصد دارید کل یک خانه یا محل کار را خنک کنید، انتخاب اصلی این است که آیا از کولر گازی اسپلیت کانالی یا دیواری استفاده کنید. هر دوی آنها برای خنک نگه داشتن فضای شما کار بسیار خوبی خواهند داشت، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. در ادامه با بررسی تفاوت داکت اسپلیت و کولر گازی همراه شما هستیم :

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت یا به اصطلاح دیگر کولرهای گازی کانالی در محل کار، مراکز خرید و سایر مناطق بزرگ رایج هستند، اما برای خانه نیز به طور فزاینده ای رایج هستند. آنها شامل یک مکان مرکزی هستند که در آن هوا تصفیه می شود، سپس توسط فن ها از طریق سیستم مجاری و به هر اتاق ارسال می شود. سیستم های تهویه مطبوع کانالی برای نگه داشتن مناطق وسیع در دمای یکنواخت عالی هستند.

کولر گازی اسپلیت دیواری چیست؟

یک سیستم اسپلیت دیواری با تهویه مطبوع کانالی با داشتن یک کمپرسور و یونیت داخلی مجزا برای هر منطقه ای که در حال خنک شدن است (به غیر از سیستم های اسپلیت چند هد که چندین واحد داخلی متصل به واحد خارجی دارند) متفاوت است. یونیت های داخلی و خارجی به جای کانال با لوله کشی به هم متصل می شوند. یکی از مزایای اصلی این نوع تهویه مطبوع این است که به شما امکان می دهد دمای هر اتاق را کنترل کنید (اگرچه ویژگی Ultima ActronAir که در محدوده پلاس و پلاتینیوم موجود است، به شما امکان می دهد همین کار را با سیستم تهویه مطبوع کانالی خود انجام دهید). برای مثال، شخصی می‌تواند روی تردمیل ورزش کند، در حالی که AC به حداکثر میل خود متصل است، در حالی که فرد دیگری می‌تواند در حین تماشای فیلم، خوب و خوش‌حال باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی ، انتخاب مناسب ترین سیستم برای ساختمان خود و استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان شرکت تهویه توچال تماس بگیرید. تهویه توچال نماینده محصولات ریم در ایران نیز می باشد.

 

نصب کدوم راحت تره؟

در حالی که هر دوی این سیستم ها اساساً تحت اصول یکسانی کار می کنند، نصب بسیار متفاوت است. تهویه مطبوع کانالی نیاز به کانال کشی در کل خانه، دریچه های نصب شده در هر اتاق و همچنین واحد مرکزی نصب شده در بیرون دارد. به دلیل کار زیاد، طراحی تهویه مطبوع برای خانه ها و مشاغل با کانال کشی به جای مقاوم سازی آن، اغلب آسان تر است.

نصب سیستم های اسپلیت آسان تر است زیرا واحدهای داخلی به جای کانال کشی با لوله کشی متصل می شوند. خانه شما همچنان باید با سوراخ های ساخته شده برای لوله کشی اصلاح شود، اما این اهمیت کمتری نسبت به کانال کشی دارد. هر اتاق به جای دریچه هایی که واحدهای مجرای دارند، یک واحد تبخیر کننده روی دیوار نصب می شود.

هنگامی که تجهیزات و هزینه‌های نصب را در نظر می‌گیرید، سیستم‌های کانالی معمولاً گران‌تر هستند، به‌ویژه برای کاربردهای کوچک‌تر. با بزرگ‌تر شدن ساختمان، این هزینه‌ها معکوس می‌شوند و یک سیستم کانالی ارزان‌تر از نصب یک سیستم اسپلیت در هر منطقه خواهد بود.

هزینه های جاری و کارایی

اگرچه سیستم های کانالی معمولاً هزینه بیشتری دارند، اما معمولاً در خنک کردن مناطق بزرگ نسبت به سیستم های اسپلیت کارآمدتر هستند. در بیان این مطلب، کارایی واحدهای مرکزی از مقیاس آنها ناشی می شود. اگر خانه شما در اکثر مواقع فقط به یک منطقه کوچک خنک کننده (مانند اتاق خواب) نیاز دارد، و کل خانه به ندرت خنک می شود (مانند شنبه شب که مهمان ها می آیند)، ممکن است سیستم مرکزی کار نکند. در طول هفته مقرون به صرفه تر است.

نگهداری و نظافت

برای اینکه سیستم تهویه مطبوع شما به طور موثر کار کند و عمر آن طولانی شود، باید تمیز و نگهداری شود. عدم مراقبت از آن منجر به افزایش قبض برق می شود و حتی می تواند خطراتی برای سلامتی خانواده شما ایجاد کند. بسیاری از مردم نمی دانند که تهویه مطبوع اگر به درستی نگهداری نشود می تواند باعث گسترش باکتری ها و بیماری ها شود.

یک کولر گازی کانالی باید هر ساله توسط یک متخصص بازرسی شود. آنها می توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور موثر کار می کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر. فیلترها باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که زباله ها به درستی جمع می شوند. همچنین باید به طور منظم خود چک کنید تا مطمئن شوید که سیستم به خوبی کار می کند. اگر متوجه صداهای عجیب و غریب شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی کند، توصیه می کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.

در حالی که بسیاری از سیستم‌های اسپلیت خود را حفظ می‌کنند، بهترین کار این است که مرتباً یک متخصص را برای بازرسی آنها بیاورید. آنها قادر خواهند بود چیزهایی را انتخاب کنند که یک صاحب خانه معمولی هرگز آن را انجام نمی دهد، مشکلات را قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه حل کند و همچنین مطمئن شود که واحد شما در اوج عملکرد کار می کند. سیستم های اسپلیت نیز باید فیلترهای خود را به طور مرتب تمیز کنند. واحدها و کویل ها نیز باید به طور منظم تمیز شوند تا مطمئن شوید که سیستم به طور موثر کار می کند.

زیبایی شناسی

از نظر زیبایی شناختی، این سیستم ها کاملاً متفاوت هستند. هر دوی آنها دارای واحدهایی در بیرون هستند که اکثر صاحبان خانه تمایل دارند آنها را خارج از دید و اغلب پشت نرده ها نصب کنند. در داخل، یک سیستم مجرای تقریباً نامرئی است – تنها راهی که می‌توانید از وجود آن مطلع شوید این است که دریچه‌ها یا کنترل‌کننده را روی دیوار ببینید. از سوی دیگر، سیستم‌های اسپلیت بیشتر به چشم می‌آیند زیرا واحدهای داخلی آن‌ها جعبه‌های مستطیلی هستند که روی دیوارها آویزان می‌شوند.

برخی از افراد به راحتی می توانند آنها را نادیده بگیرند، در حالی که برخی دیگر می توانند آنها را منحرف کنند و گاهی اوقات می توانند در دکوراسیون خانه شما چالش هایی ایجاد کنند. اینکه آیا این یک مسئله است یا نه واقعاً به پیشینه زیبایی شناسی شخصی شما بستگی دارد

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی ، انتخاب مناسب ترین سیستم برای ساختمان خود و استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان شرکت تهویه توچال تماس بگیرید. تهویه توچال نماینده محصولات ریم در ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *