آموزشی, تهویه صنعتی, سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع در گلخانه ها

تهویه مطبوع در گلخانه ها

هدف اصلی از رشد در گلخانه محافظت از گیاه در برابر عوامل خارجی ناخواسته و در عین حال تلاش برای از بین بردن وابستگی به شرایط محیطی است. در این مرحله، عامل آب و هوا که بزرگترین عامل است، وارد عمل می شود. عناصر تهویه مطبوع در گلخانه ها را می توان به سیستم های گرمایش گلخانه، سیستم های خنک کننده گلخانه و سیستم های مرطوب کننده گلخانه تقسیم کرد.

سیستم های گرمایش گلخانه

هر گیاهی دارای یک مقدار دمایی است که برای رشد و ثمر دادن به آن نیاز دارد و تامین بهینه این مقدار برای راندمان تولید بسیار مهم است، اما گلخانه‌ها ویژگی گرمایش و سرمایش آسان را دارند، بنابراین برای گرمایش به دنبال ویژگی‌هایی هستند.

  • دمای گلخانه باید مستقل از دمای بیرون تنظیم شود.
  • دمای تنظیم شده باید به طور مساوی در کل گلخانه توزیع شود.
  • باید کارآمد کار کند و سوخت باید به راحتی و ارزان تامین شود.

به همین دلیل در مقاله قبلی خود با عنوان تهیه پروژه گلخانه و ساخت گلخانه به تفصیل در مورد اهمیت برنامه ریزی صحبت کردیم. برای گرمایش کارآمد و کم هزینه، مواد پوشش گلخانه و شکل سقف گلخانه، طول گلخانه و ارتفاع گلخانه باید با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی به مناسب ترین روش انتخاب شوند.

 

روش های گرمایش گلخانه

گرمایش با هیتر گازی روش گرمایشی رایجی است که با قرار دادن هیترها با استفاده از سوخت جامد، مایع یا گاز در فواصل معین در گلخانه و سوزاندن آنها استفاده می شود.
گرمایش الکتریکی نیز ابتدا با اطمینان از پراکندگی جریان هوای اعمال شده بر روی مقاومت گرمایش الکتریکی به داخل گلخانه انجام می شود و روش دوم با گردش آب گرم شده الکتریکی در گلخانه فراهم می شود.
روش گرمایش با گردش آب گرم شده در یک سیستم بسته در گلخانه در گرمایش با سیستم گرمایش مرکزی به دست می آید.
گرمایش با هوای گرم نیز با پاشیدن هوای گرم شده به داخل گلخانه با فشار ناشی از سوراخ های روی لوله از طریق لوله در فواصل زمانی معین انجام می شود.
در حالی که انرژی خورشیدی در روش گرمایش با استفاده از منابع انرژی طبیعی استفاده می شود، یا روش استفاده از پرتوهای خورشید در حداکثر سطح با قرار دادن شیب سقف مطابق با خورشید یا گرمایش با کلکتورهای نور خورشیدی. در روشی دیگر از انرژی زمین گرمایی استفاده می شود. در این روش گلخانه ها با استفاده از آب گرم و بخار استخراج شده از زیر زمین گرم می شوند.

برای سیستم های گرمایش گلخانه ای که برای تولید شما مناسب هستند، می توانید بخش گرمایش را در صفحه راه حل های ما بررسی کنید.

 

سیستم های خنک کننده گلخانه

گفتیم که محدوده دمایی بهینه ای وجود دارد که هر گیاهی برای رشد و باردهی به آن نیاز دارد، اگر این مقدار از حد بهینه بیشتر شود و به حداکثر برسد، باید محیط برای گیاه خنک شود.

سرمایش در گلخانه ها با چندین روش و سیستم مختلف قابل انجام است. می توان آنها را به عنوان خنک کننده با تهویه گلخانه، خنک کننده با فن گلخانه، خنک کننده با سایه و خنک کننده با پد سلولزی تقسیم کرد.

به غیر از تهویه و سرمایش، ممکن است هدف حفظ تعادل هوا و گاز در گلخانه نیز باشد.

سیستم تهویه گلخانه سیستم های پنجره ای است که به بیرون گلخانه باز می شود و عموماً روی پشت بام یا نزدیک به پشت بام قرار دارد و می توان آن را به صورت مکانیکی یا الکترونیکی کنترل کرد. برخی از ویژگی های فنی وجود دارد که این سیستم ها باید داشته باشند که این ویژگی ها به شرح زیر است. منافذ تهویه گلخانه باید به اندازه کافی بزرگ، مقاوم و در صورت بسته بودن نشتی باشد و طوری طراحی شود که در حین نصب این سیستم گردش هوای مناسبی ایجاد کند.

در سرمایش با فن گلخانه، این بستگی به اصل حذف هوای گرم ناخواسته در گلخانه دارد، با تامین هوای داخل گلخانه با تبادل هوای بیرون به کمک فن هایی که در صورت تمایل از گلخانه باز می شوند.

سرمایش با سایه‌اندازی سیستم‌های پرده‌ای است که در گلخانه نصب می‌شود و در صورت تمایل می‌توان آن را با روش‌های مکانیکی یا الکترونیکی باز و بسته کرد و با نصب موازی با زمین گلخانه سایه‌زنی را روی گیاهان ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، خنک‌کننده با پدهای سلولزی، سیستم‌هایی هستند که به لطف کاغذهای سلولزی که به صورت عمودی بر روی دیوار گلخانه نصب شده‌اند، گردش آب در داخل و رطوبت ایجاد شده توسط فن‌های اگزوز، خنک‌سازی را در گلخانه فراهم می‌کنند.

برای سیستم های خنک کننده گلخانه که برای تولید شما مناسب هستند، می توانید بخش خنک کننده را در صفحه راه حل های ما بررسی کنید.

سیستم های مرطوب کننده گلخانه

حفظ رطوبت بهینه برای هر گیاه بسیار مهم است، زیرا این گیاه را در برابر حوادث یخبندان در زمستان در نتیجه افت ناگهانی رطوبت و کاهش عملکرد به دلیل گرمای بیش از حد در تابستان محافظت می کند و در عین حال تعادل حرارتی را حفظ می کند. محیط، علاوه بر این، رطوبت بیش از حد می تواند باعث گسترش سریعتر بیماری ها در گلخانه شود. فوق العاده مهم است.

سیستم های مرطوب سازی گلخانه با پودر کردن آب به هوا توسط نازل های مرطوب کننده تامین می شود. در حالی که آب پودر شده در هوا رطوبت را تامین می کند، این رطوبت به وسیله فن گردشی که در فواصل زمانی معینی در گلخانه قرار می گیرد، به طور همگن در گلخانه توزیع می شود و این سیستم ها را می توان در فواصل زمانی معین یا با کنترل از راه دور، بسته به شرایط، کار کرد. در صورت تمایل سیستم های اتوماسیون گلخانه ای

در نتیجه تهویه هوای گلخانه که یکی از اساسی ترین اهداف نصب آن است، برای عملکرد گیاه و تولیدکننده اهمیت فوق العاده ای دارد. با سیستم های تهویه مطبوع و اتوماسیون گلخانه ای مناسب می توان با حفظ سلامت گیاه راندمان بالایی از تولید به دست آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی ، انتخاب مناسب ترین سیستم برای ساختمان خود و استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان شرکت تهویه توچال تماس بگیرید. تهویه توچال نماینده محصولات ریم در ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *