تهویه صنعتی

تهویه مطبوع در بیمارستان ها و مراکز درمانی

تهویه مطبوع در بیمارستان

سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی

از آنجایی که محیطی مانند بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی با انواع میکرو ارگانیسم ها سرو کار دارد و در عین سر و کار داشتن با این موضوع، بهداشت هر اتاق و طبقه باید حفظ شود، در سیستم تهویه مطبوع این نوع ساختمان ها اهداف جدی تر و تخصصی تری دنبال می شود. از جمله:

  • نیاز به محدود کردن حرکت هوا در داخل و بین بخش های مختلف، که حرکت متقابلی بین این بخش ها جود نداشته باشد و هوای هر فضا برای همان فضا باقی بماند.
  • نیاز به فیلتراسیون دقیق برای کاهش آلودگی به شکل بو، میکرو ارگانیسم های خطرناک هوابرد، مواد رادیواکتیو و مواد شیمیایی.
  • نیاز به کنترل رطوبت و دما.
  • نیاز به طراحی ویژه تهویه برای به حداقل رساندن انتقال بیماری ها هم برای مریضان دیگر و هم برای کارکنان.

 

تهویه مطبوع در بیمارستان

 

انواع سیستم تهویه بیمارستان

به طور کلی 3 نوع تهویه برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی وجود دارد که شامل تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی ( از جمله سیستم تهویه مطبوع) و تهویه ترکیبی است. سیستم های تهویه مطبوعی که برای اینگونه ساختمان ها استفاده می شوند معمولاً شامل این سیستم ها هستند:

سیستم فن کویل با توزیع هوای مرکزی یا موضعی

که اغلب زیر پنجره قرار داده می شوند تا بتوان از هوای تازه بیرون هم استفاده کرد. اما یکی از معایب فن کویل این است که در این سیستم تهویه مطبوع، کنترل نسبی رطوبت نسبی هوا امکان پذیر نیست. بنابراین این سیستم -در نوع مرکزی خود- بیشتر برای قسمت های اداری و غیر درمانی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مناسب است.

سیستم هواساز چند منطقه ای

به منظور کنترل دما و رطوبت به ازای هر منطقه. سیستم تهویه مطبوع منطقه ای موردی است که برای بیمارستان ها با بخش ها و اتاق های مختلف مناسب است و بهترین به شمار می­رود.

کولرهای بیمارستانی

برای مواقعی که به خشک شدن سریع نیاز است یا مواقعی که در ساختمان سیستم تهویه مطبوع به روزی وجود نداشته باشد از کولر استفاده می شود.

 

هود ایمنی

که برای تهویه موضعی مناسب هستند و به خصوص برای آزمایشگاه های ساختمان های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. هودهای ایمنی بیولوژیک در کلاس های مختلف و هود لامینار (جهت کشت سلولی) نیز هم در همین دسته قرار خواهند گرفت.

بویلر

یا دیگ، که سیال مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع را گرم کرده و به نقطه جوش می­رساند.

دستگاه فشار هوای مثبت

که می تواند به شکلی سریع هوای تازه را فراهم کرده و مانند دستگاه اکسیژن ساز عمل می کند. در بعضی مواقع، از این سیستم تهویه مطبوع با نام سیستم هوا رسانی به ساختمان هم یاد می شود.

اگزاست فن

که مانند باقی فن ها به گردش هوا و خروج هوای راکد کمک می کند. در این فن، کارکردی برعکس فن های دیگر دنبال می شود. به این ترتیب که هوای تازه را به درون اتاق می دماند و هوای مانده درون اتاق را به وسیله دریچه ای کوچک روی خود، به داخل خود می کشد.

 

بیشتر بخوانید : اگزاست فن چیست ؟

تهویه روفتاپ پکیج بیمارستان

یا پکیج یونیت پشت بامی؛ که ترکیبی از سیستم های تهویه مطبوع چیلر و هواساز با کویل است. این سیستم تهویه مطبوع، برای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مشابه دستگاه خنک کننده (ترکیب هواساز و کندانسینگ یونیت) با فیلتراسیون قوی عمل می کند و روی پشت بام ها نصب می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سیستم های تهویه مطبوع گرمایشی و سرمایشی ، انتخاب مناسب ترین سیستم برای ساختمان خود و استعلام قیمت دستگاه ها با مهندسان شرکت تهویه توچال تماس بگیرید. تهویه توچال نماینده محصولات ریم در ایران نیز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *